Monday, June 7, 2010

Kelebihan Ayat Seribu Dinar

“Juallah dunia engkau dengan Akhirat engkau, nanti engkau akan memperolehi keuntungan bagi keduanya serentak; dan janganlah engkau menjual Akhirat engkau dengan dunia engkau, nanti dia merugikan engkau bagi keduanya serentak.”






Sejarah ayat ini:
Ia di amal oleh seorang hamba yang mendapat hikmat ini dari Nabi Allah Khidhir ketika belayar di laut dengan berkata berkat amal ayat ini hamba itu mendapat kemuliaan dan menjadi raja.

Menurut banyak riwayat, sebab ayat seribu dinar diturunkan Allah adalah kerana peristiwa berkaitan seorang sahabat bernama Auf bin Malik al-Asyja’i yang mempunyai anak lelaki ditawan kaum Musyrikin.

Beliau mengadu perkara itu kepada Rasulullah SAW dan Baginda meminta Auf supaya bersabar sambil bersabda kepadanya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah akan memberi jalan keluar kepadamu.”

Ternyata tidak lama selepas itu anaknya dilepaskan daripada tawanan pihak musuh dan dalam perjalanan ia terserempak seekor kambing kepunyaan musuh lalu dibawanya kambing itu kepada ayahnya.

Kemudian turunlah ayat yang bermaksud: “Siapa yang bertakwa kepada Allah, Dia menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka dan tidak terfikir sebelumnya.” (Hadis riwayat Ibnu Jarir)
Ayat ini mengandungi seribu faedah:-

1.Jikalau di amalkan tiap-tiap kali lepas sembahyang sebanyak tiga kali, insya’Allah akan beroleh seribu faedah.

2.Allah taala akan mengadakan baginya jalan keluar dari segala kesulitan.

3.Allah ta’ala akan memberi rezeki yang banyak dengan tidak di sangka-sangka.

4.Allah Ta’ala menyampaikan segala hajatnya.

5.Dengan beramal bersungguh-sungguh dan yakin kepada Allah, terlindung segala daripada bala di darat dan di laut.

6.Dibaca ayat ini kepada orang yang sedang sakit sebanyak 3 kali dan dihembuskan kepada si pesakit itu dan di jampi pada air sebanyak 3 kali diberi minum, insya’Allah si pesakit akan sembuh.

7.Jikalau mendapat sebarang kesusahan yang amat berat, kesusahan kerana kezaliman orang-orang tamak, oleh peperangan yang ditimbulkan oleh musuh-musuh Negara, beramallah selalu dengan ayat ini selepas daripada sembahyang lima waktu, mudah-mudahan segala kesusahan mendapat perlindungan dari Allah Ta’ala.

8.Jikalau masuk berperang menentang musuh, tiada binasa oleh terbakar.

9.Jika di pukul dengan besi tiada lut dan tiada binasa dari sebarang benda yang bahaya.

Hendaklah beramal ayat ini dan bertawakkal kepada Allah, baca ayat ini sesudah sembahyang lima waktu, baca ketika hendak tidur tiga kali, baca ayat ini ketika hendak keluar rumah sekurang-kurangnya tiga kali.

Sumber: alivewire.wordpress

2 comments:

  1. assalamua'laikum wbt
    ustaz..sy ada satu soalan nk tanya....

    sy telah wat solat isthkarah mengenai jodoh pada satu malam..iaitu malam jumaat... dan ketika saya tidur..sy bermimpi...tapi saya xpasti samaada mimpi sy tuh..mimpi hidayah atau mainan tidur...
    so sy nk mintak pendapat ustz

    dalam mimpi sy tuh...sy bersama ngn adik sy...melintas satu jambatan yg sangat panjang...dan dibawah jambatan tersebut terlalu banyak air melimpah ruah sehingga ke jambatan dan sangat jernih...sehingga saya nampak dasar bawah air...sblm melintas...mmg sy rasa sy xkan dpt melintas jambatan tersebut...tp apabila sy melintas..dlm sekelip mata sy telah melepasi jambatan tersebut...

    kemudian... di depan saya ada dua laluan...satu jambatan yg baru...satu lagi jambatan yang sangat buruk... tp dlm mimpi tu sy pilih jambatan buruk..n selepas lalu jmbatn tersebut, sy kena terjun ke dalam air...utk sampai ke satu tempat..tp masa tuh saya takut sgt sebab air tuh sangat keruh dan penuh ngn paku2 n kaca2...tp klo saya xterjun sy akan mati....lastly sy terjun bersama adik saya...
    n dalam sekelip mata...sy dapat kuar dari air dan sampai ke tempat destinasi sy...alhamdlh...

    boleh x ustaz bgtau sy...apa maksud mimpi tuh...adakah mainan tidur atau sebaliknya...time kasih ustaz

    ReplyDelete