Wednesday, May 26, 2010

IMAN ADALAH KEHIDUPAN....

Orang yang paling sengsara ialah mereka yang miskin iman & mengalami krisis keyakinan. Mereka ini, selamanya akan berada dalam kesengsaraan, kepedihan, kemurkaan dan kehinaan.
"Dan barangsiapa berpaling dari peringatan Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit" (Thaha:124)

Tidak ada sesuatu yang dapat membahagiaakan jiwa, membersihkannya, menyucikannya, membuatnya bahagia dan mengusir kegundahan darinya selain keimanan yang benar kepada Allah s.wt. Kehidupan akan terasa hambar tanpa iman.

"Barangsiapa mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan" (An-nahl:97)

Maksud kehidupan yang baik dalam ayat ini adalah ketenangan jiwa disebabkan janji baik Rabb, keteguhan hati mereka dalam mecintai zat yang menciptakan mereka, kesucian nurani mereka dari unsur-unsur penyimpangan iman, ketenangan dalam menghadapi kenyataan hidup, kerelaan hati dalam menerima dan menjalani ketentuan Allah dan keiklasan dalam menerima takdir.

Bingkisan dari La Tahzan

No comments:

Post a Comment